Partecipazione del Dott. Giuseppe Cotellessa AL webinar sulla programmazione delle attività #DiCultHer denominato: CANTIERE “EFFETTO CULTURA DIGITALE” On the Road. / Participation of Dr. Giuseppe Cotellessa in the webinar on the planning of #DiCultHer activities called: CONSTRUCTION SITE “DIGITAL CULTURE EFFECT” On the Road. /#23-3-2024
Dott. Giuseppe Cotellessa
La programmazione delle attività #DiCultHer per il prossimo anno scolastico, descritta nei suoi punti essenziale nella pagina dedicata, trarrà vantaggio da una serie di attività preliminari da realizzarsi nei mesi di settembre/ottobre 2023 e denominato: CANTIERE “EFFETTO CULTURA DIGITALE” On the Road.
CANTIERE “EFFETTO CULTURA DIGITALE” On the Road si propone come metodo di lavoro e priorità dell’Associazione #DiCultHer “Dino Buzzetti” che punta un faro sulle ricadute della cultura digitale in ogni ambito della vita civile, sociale ed imprenditoriale, con particolare riferimento all’ambito scolare, per offrire al mondo giovanile la piena consapevolezza del proprio ruolo nella modernità, essenziale nel raggiungere obiettivi di sostenibilità, attraverso un processo che pone al centro la loro ‘creatività’ e, soprattutto, per renderli protagonisti nei processi di costruzione identitaria e di cittadinanza attiva europea.
Un protagonismo orientato all’esercizio del diritto alla cultura, del diritto all’istruzione, del diritto all’innovazione, diritto al lavoro, affinché queste competenze e abilità siano conseguite nello spazio formativo/educativo scolastico, come momento irrinunciabile per una “appropriazione culturale” dei territori di riferimento di ognuno e per la “formazione alla cittadinanza europea”. Ma anche per connettere realtà diverse, per una dialettica fondata sul confronto, per riflettere e agire valorizzando i vantaggi offerti dalle innovazioni tecnologiche nel settore dell’educazione al e con il patrimonio culturale, per favorire creatività e sviluppo di processi cognitivi idonei a promuovere professionalità in grado di comprendere e far comprendere la complessità e i vantaggi, per sviluppare le competenze teorico-pratiche in materia di Patrimonio culturale digitale definito dall’UE nell’art. 2 delle Conclusioni del Consiglio del 21 maggio 2014 come risorsa strategica per un’Europa sostenibile (2014/C 183/08).
CANTIERE “EFFETTO CULTURA DIGITALE” On the Road da settembre-ottobre 2023 per raccogliere le osservazioni, gli approfondimenti, le suggestioni e buone prassi da parte di esperti, docenti e studenti, ai fini di arricchire e focalizzare al meglio la programmazione delle azioni #DiCultHer per l’a.s. 2023-24 .
CANTIERE “EFFETTO CULTURA DIGITALE” On the Road, è promosso nella consapevolezza che il moltiplicatore sociale, civile ed economico della CULTURA DIGITALE, è un obiettivo da perseguire per ridurre le sacche, ancora presenti, del digital divide, ma anche e soprattutto per colmare quel digital use divide per passare dalla “confidenza tecnologica” alla “consapevolezza tecnologica” nella consapevolezza che tutto ciò sia una rilevante occasione per azioni utili a comprendere la ricchezza culturale del nostro Paese.
CANTIERE “EFFETTO CULTURA DIGITALE” On the Road, dunque, per sostenere sia la creatività digitale delle nostre studentesse e dei nostri studenti, sia il Sistema Produttivo Culturale e Creativo sempre più rappresentato dalle attività economiche riconducibili alla dimensione culturale e creativa (Core Cultura), sia dalle attività che utilizzano contenuti e competenze culturali quali input per accrescere il valore dei propri prodotti (Creative Driven).
Dal punto di vista organizzativo ogni “Cantiere”, si articola, di massima:
- Presentazione del “cantiere”, possibilmente in sede istituzionale;
- Serie di webinar di approfondimento sul tema del “Cantiere” (uno al mese, da ottobre 2023 a maggio 2024);
- Lancio o conferma di una Sfida di #HackCultura, l’hackathon delle studentesse e degli studenti per la Titolarità Culturale, collegato al Cantiere.
- Eventuale PCTO collegato alla sfida
Primi “Cantieri!
ENGLISH
The programming of #DiCultHer activities for the next school year, described in its essential points on the dedicated page, will benefit from a series of preliminary activities to be carried out in the months of September/October 2023 and called: "DIGITAL CULTURE EFFECT" CONSTRUCTION SITE On the Road .
CONSTRUCTION "DIGITAL CULTURE EFFECT" On the Road is proposed as a working method and priority of the #DiCultHer "Dino Buzzetti" Association which shines a light on the repercussions of digital culture in every area of civil, social and entrepreneurial life, with particular reference to 'school context, to offer the world of youth full awareness of their role in modernity, essential in achieving sustainability objectives, through a process that places their 'creativity' at the center and, above all, to make them protagonists in the processes of identity construction and of active European citizenship.
A protagonism oriented towards the exercise of the right to culture, the right to education, the right to innovation, the right to work, so that these skills and abilities are achieved in the school training/educational space, as an indispensable moment for "cultural appropriation" of each individual's reference territories and for "European citizenship training". But also to connect different realities, for a dialectic based on comparison, to reflect and act by enhancing the advantages offered by technological innovations in the sector of education to and with cultural heritage, to encourage creativity and the development of cognitive processes suitable for promoting professionalism in able to understand and make people understand the complexity and advantages, to develop theoretical-practical skills in the field of digital cultural heritage defined by the EU in art. 2 of the Council Conclusions of 21 May 2014 as a strategic resource for a sustainable Europe (2014/C 183/08).
“DIGITAL CULTURE EFFECT” CONSTRUCTION SITE On the Road from September-October 2023 to collect observations, insights, suggestions and good practices from experts, teachers and students, in order to enrich and better focus the programming of #DiCultHer actions for the school year 2023-24 .
CONSTRUCTION "DIGITAL CULTURE EFFECT" On the Road is promoted in the awareness that the social, civil and economic multiplier of DIGITAL CULTURE is an objective to be pursued to reduce the pockets, still present, of the digital divide, but also and above all to bridge that digital use divide to move from "technological confidence" to "technological awareness" in the awareness that all this is a relevant opportunity for useful actions to understand the cultural richness of our country.
“DIGITAL CULTURE EFFECT” CONSTRUCTION SITE On the Road, therefore, to support both the digital creativity of our students and the Cultural and Creative Productive System increasingly represented by economic activities attributable to the cultural and creative dimension (Core Culture), and by activities that use cultural contents and skills as inputs to increase the value of their products (Creative Driven).
From an organizational point of view, each "Construction Site" is broken down, in general:
Presentation of the "construction site", possibly in an institutional setting;
Series of in-depth webinars on the theme of the "Construction Site" (one per month, from October 2023 to May 2024);
Launch or confirmation of a #HackCultura Challenge, the hackathon of students for Cultural Ownership, connected to the Construction Site.
Any PCTO connected to the challenge
First “Construction sites!
Cultural Heritage of Fashion and Made in Italy
Educate about and with heritage
For an aesthetic relationship with the world: the role of beauty and the sense of reenchantment.
Digital History
Genre mainstreaming Digital SHTEAM
Let's build Kindness
Global Educational Pact
Immersive teaching
Blockchain and AI in the world of education: what possible scenarios
Practical method and theory of critical - creative thinking for a new perspective of Media Literacy in the formation of critical thinking
Digital Girls, aimed at third, fourth and fifth year students of any high school, with the aim of bringing girls closer to Digital Culture by stimulating their digital creativity, through practical participation in #HackCultura (under construction)