Attestato di partecipazione del Dott. Giuseppe Cotellessa al Webinar #115 – 25 ottobre 2024 – HackCultura: Le Sfide dell’edizione 2025 ed il racconto delle esperienze / Certificate of participation of Dr. Giuseppe Cotellessa at Webinar #115 – October 25, 2024 – HackCultura: The Challenges of the 2025 edition and the story of the experiences /#28/10/2024
Dott. Giuseppe Cotellessa
Webinar #115 – 25 ottobre 2024 – HackCultura: Le Sfide dell’edizione 2025 ed il racconto delle esperienze
Con questo webinar si entrerà nel vivo delle attività #DiCultHer per l’a.s. 2024-25, verranno in particolare presentati gli obiettivi delle quindici SFIDE che animeranno questa settima edizione di #HackCultura2025, l’hackathon delle studentesse e degli studenti per la titolarità culturale, e le modalità di partecipazione al concorso.
#HackCultura2025 è una delle iniziative della programmazione delle attività DiCultHer per l’a.s. 2024-25, presentata nel Webinar #113 dello scorso ’11 ottobre e si colloca in un contesto di proposte progettuali di metodologie innovative per la promozione della Cultura digitale e la valorizzazione del patrimonio culturale centrate sull’engagement delle fasce giovanili della popolazione, chiamate, in una logica di esercizio di cittadinanza e di progettazione partecipata, a “prendersi in carico” il proprio patrimonio come complesso di risorse di cui aver cura a livello individuale e come comunità.
#HackCultura2025 nella sua visione di insieme persegue una pluralità di obiettivi:
- garantire contesto e sviluppi attuativi al “diritto di ogni cittadino ad essere educato alla conoscenza e all’uso responsabile del digitale per la salvaguardia e la valorizzazione del patrimonio culturale e dei luoghi della cultura”;
- superare il concetto di FRUIZIONE legato al valore d’uso a favore del concetto di PARTECIPAZIONE’ dei processi di tutela attraverso la piena consapevolezza della ’titolarità culturale’ del patrimonio esercitata con diritto e la “presa in carico” dell’eredità culturale che riceviamo dal passato;
- rendere pienamente consapevoli i nostri giovani
- del valore delle tecnologie digitali per la salvaguardia, rappresentazione e valorizzazione dei patrimoni culturali attraverso un’attenzione costante all’innovazione, ai temi dell’inclusione sociale, dell’interculturalità, della sostenibilità e del contrasto dei pregiudizi verso le differenze di ogni genere, di cultura, di età, di provenienza, di abilità, di colore della pelle;
- del loro fondamentale ruolo per traguardare gli obiettivi di sviluppo individuale, sociale, culturale ed economico, essenziali per intraprendere con successo il percorso di transizione sostenibile dell’Europa che il New European Bauhaus (NEB) indica come direzione da seguire per una ripresa resiliente, equa, bella ed inclusiva;
- sostenere la Cultura digitale come una delle fonti di conoscenza necessarie per i cittadini europei del presente e del futuro; come un nuovo insieme di competenze indispensabili per garantire la conservazione, la valorizzazione e la promozione del patrimonio culturale digitale e del patrimonio identitario ai fini della loro trasferibilità alle nuove generazioni;
- co-creare una Cultura digitale condivisa e condivisibile fondandola su una profonda conoscenza dell’ecosistema digitale e su un’attenta valutazione delle sue criticità e delle sue opportunità al fine di consolidare abitudini di utilizzo responsabili delle risorse digitali con l’obiettivo ultimo di salvaguardare e valorizzare il patrimonio culturale e i luoghi della cultura che lo custodiscono;
- assicurare alle studentesse e agli studenti
- l’acquisizione della ‘strumentazione teorica, concettuale, metodologica e tecnica’ per imparare a costruire in autonomia percorsi legati all’esercizio consapevole del diritto/dovere di cittadinanza digitale, attiva e globale; alla cura e alla valorizzazione del territorio; ai valori di sostenibilità e di identità culturale;
- la qualità di percorsi educativi e formativi finalizzati allo sviluppo di competenze trasversali, di cittadinanza digitale, attiva e globale, di sostenibilità ambientale, sociale ed economica; di titolarità culturale.
La partecipazione ad #HackCultura2025 prevede la produzione da parte del singolo Team scolastico, entro il 30 aprile 2025, di un elaborato digitale in risposta ad una delle “SFIDE” proposte, aree tematiche individuate per veicolare l’uso e la consapevolezza del valore delle tecnologie digitali. L’elaborato da realizzare dovrà appartenere ad una delle seguenti tipologie:
- narrazione digitale (itinerari, video, racconti, audioguide, oggetti multimediali, installazioni AR, stanze nel Metaverso, animazioni, siti web, pagine nei social, interventi innovativi per il patrimonio culturale dei territori, etc.);
- illustrazione audio o video di metodi e strumenti per favorire l’approccio più ampio di pubblico (con attenzione all’inclusione dei ‘non pubblici’, ‘Soggetti Fragili’…) al patrimonio culturale tangibile, intangibile, digitale.
Ogni Istituto scolastico potrà proporre uno o più Team e partecipare ad una o più “SFIDE”:
Gli Elaborati digitali prodotti dai Team scolastici saranno valorizzati nell’ambito della VII edizione della Rassegna dei prodotti digitali realizzati dalle Scuole italiane, che si terrà nel mese di maggio 2005.
L’iniziativa ha carattere nazionale/europeo, è gratuita per i partecipanti e non persegue finalità commerciali.
Programma del Webinar (in progress)
Introducono: Carmine Marinucci, Presidente #DiCultHer, Giovanni Piscolla, Direttore DiCultHer e Pamela Giorgi, Ricercatore INDIRE
Sono invitati a intervenire per raccontare la propria esperienza tutti i protagonisti (Docenti, Dirigenti Scolastici, Esperti) delle precedenti edizioni di HackCultura. Hanno al momento confermato la loro presenza:
- Maria Beatrice Artizzu
- Laura D'Ambrosio
- Nicola De Simone
- Marco Di Paolo
- Luigia Palumbo
- Cristiana Pivetta
ENGLISH
Webinar #115 – October 25, 2024 – HackCultura: The Challenges of the 2025 Edition and the Story of the Experiences
With this webinar we will get to the heart of the #DiCultHer activities for the 2024-25 school year, in particular the objectives of the fifteen CHALLENGES that will animate this seventh edition of #HackCultura2025, the hackathon of students for cultural ownership, and the methods of participation in the competition will be presented.
#HackCultura2025 is one of the initiatives of the DiCultHer activities programming for the 2024-25 school year. 2024-25, presented in Webinar #113 of last October 11th and is placed in a context of project proposals of innovative methodologies for the promotion of digital culture and the enhancement of cultural heritage centered on the engagement of the young segments of the population, called, in a logic of citizenship exercise and participatory planning, to "take charge" of their heritage as a complex of resources to be cared for at an individual level and as a community.
#HackCultura2025 in its overall vision pursues a plurality of objectives:
to guarantee context and implementation developments for the "right of every citizen to be educated in the knowledge and responsible use of digital for the protection and enhancement of cultural heritage and places of culture";
overcome the concept of USE linked to the value of use in favor of the concept of PARTICIPATION of the protection processes through full awareness of the 'cultural ownership' of the heritage exercised by right and the "taking charge" of the cultural legacy that we receive from the past;
make our young people fully aware
of the value of digital technologies for the protection, representation and enhancement of cultural heritage through constant attention to innovation, to the themes of social inclusion, interculturality, sustainability and the fight against prejudices towards differences of all kinds, cultures, ages, origins, abilities, skin color;
of their fundamental role in achieving the objectives of individual, social, cultural and economic development, essential to successfully undertake the path of sustainable transition of Europe that the New European Bauhaus (NEB) indicates as the direction to follow for a resilient, fair, beautiful and inclusive recovery;
support digital culture as one of the sources of knowledge necessary for European citizens of the present and the future; as a new set of essential skills to ensure the conservation, enhancement and promotion of digital cultural heritage and identity heritage for the purpose of their transferability to new generations;
co-create a shared and shareable digital culture based on a deep knowledge of the digital ecosystem and on a careful evaluation of its critical issues and opportunities in order to consolidate habits of responsible use of digital resources with the ultimate goal of safeguarding and enhancing cultural heritage and the places of culture that preserve it;
ensure that students
acquire the 'theoretical, conceptual, methodological and technical tools' to learn how to independently build paths linked to the conscious exercise of the right/duty of digital, active and global citizenship; to the care and enhancement of the territory; to the values of sustainability and cultural identity;
the quality of educational and training paths aimed at developing transversal skills, digital, active and global citizenship, environmental, social and economic sustainability; cultural ownership.
Participation in #HackCultura2025 requires the individual school team to produce, by April 30, 2025, a digital work in response to one of the proposed “CHALLENGES,” thematic areas identified to convey the use and awareness of the value of digital technologies. The work to be produced must belong to one of the following types:
digital storytelling (itineraries, videos, stories, audio guides, multimedia objects, AR installations, rooms in the Metaverse, animations, websites, social media pages, innovative interventions for the cultural heritage of the territories, etc.);
audio or video illustration of methods and tools to promote the broadest public approach (with attention to the inclusion of ‘non-publics’, ‘Fragile Subjects’…) to tangible, intangible, digital cultural heritage.
Each school can propose one or more Teams and participate in one or more “CHALLENGES”:
CHALLENGE 1: Cultural heritage as a resource for sustainable development, in collaboration with Italia Nostra
CHALLENGE 2: Listen to the bitter cry of the Earth
CHALLENGE 3: Tell your school from an object, in collaboration with ICCU
CHALLENGE 4: Discover your school's heritage, in collaboration with INDIRE
CHALLENGE 5: . . . and now I'm here
CHALLENGE 6: Adopt one of the Goals of the UN Agenda 2030
CHALLENGE 7: Great writing. A thousand hands for a story
CHALLENGE 8: Europe. "The new City of the Sun"
CHALLENGE 9: Fashion and Cultural Heritage
CHALLENGE 10: The Red Bench
CHALLENGE 11: Sport and integration
CHALLENGE 12: Women of Europe. Female roots for the Europe of the future
CHALLENGE 13: Let's re-enchant the world with digital
CHALLENGE 14: The "Matilda" effect in the field of Culture
CHALLENGE 15: Does literature teach love?
The digital works produced by the school teams will be promoted in the VII edition of the Review of digital products produced by Italian schools, which will be held in May 2005.
The initiative has a national/European character, is free for participants and does not pursue commercial purposes.
Webinar program (in progress)
Introduction: Carmine Marinucci, President of #DiCultHer, Giovanni Piscolla, Director of DiCultHer and Pamela Giorgi, INDIRE Researcher
All the protagonists (Teachers, School Managers, Experts) of the previous editions of HackCultura are invited to speak to tell their experience. The following have confirmed their presence at the moment:
Maria Beatrice Artizzu
Laura D'Ambrosio
Nicola De Simone
Marco Di Paolo
Luigia Palumbo
Cristiana Pivetta